Thursday, 30 July 2015

Hati Terluka Dek Permainan Manusia

Assalamualaikum w.t.w.....

sudah lma rsanya sy xupdte blog sy ni...
sejak dh hbs stdy ni minat tulis blog pon dh kurg
bnyk komitmen sngt smpi trlpa nk updte

bnyk sngguh brlaku kat diri sy....
kesedihan slma ni sy hnya mmpu pendam, mencari kekuatan diri, bnyk berdoa padaNYA agr ditunjukkn jln trbaik tuk diri ini..

emmm...takdir mn yg bleh kita elak slain prncngan ALLAH...smua ada hikmah ALLAH la sebaik perancang

hati sy sedih xda sapa yg tahu....snyuman terukir tp hati trluka hahaha
hnya mmpu gelak2 snyum2 kat org...tp mrka xtau hmpr stp mlm berlinang airmata utk mlpakn perasaan yg lma disemai
disebabkan kecurangan sesorg hati sy sukar trbuka utk org lain...tpu la sy xbnci llki d luar sana
ya...sy akui sy bnci sngt2 kat llki bila sy dikhianati....benci snggh sy membenci :'(

wht should i do....sy msti move on tuk bnyk prkara
sy xprlukan llki sprti dia...ya sy akui sy dh mula membenci dia yg syg bertukar mnjdi benci
bnyk menipu wlupun hakikatnya sy dh tau sgla2nya even dia smbunyikn sesuatu dr sy...
kata hati prmpn xprnh xtepat.....

sy xberdendam tpi sy ingat apa yg dia bt kat sy...n smpi bila2 i'll remember it...
bila kita ikhlas nak sehidup semati ngan psgn kita tetiba dikhianati sy rsa anda smua akn tau bgi mna rsa sakitnya ALLAH ja tau prsaan tu.....nk menjerit pun xda guna....
wht i do to throw all thats feeling.....sy memilih utk bersendiri, xlyn perasaan, xdngr lagu jiwang@sedih, main fb, main twitter, whtsp group family...
tp laman sosial dh pdm smua....sdh tiba msanya utk mngglkan bnda tu smua...sbb smua tu membawa kpda kngn lma sy..

disini, tmpt baru, ada family angkat, kwn baru, mrka la tmn smntra fmly sy jauh nun disana...
smga hati sy selalu tabah dgn izinNYA utk mnmpuhi hdup sbgi hamba didunia ini
gembira sedih nangis tawa mnjdi tmn bila sendiri......doa klrga sntsa mngiringi diri sy..mrka la kekuatan sy utk trskn hdup....mrka la sgla2nya....
bila d fkrkan kmbli tndakn bercinta sblm nikah mmg prkara pling bodoh yg sy prnh lakukan seumur hdup sy
dan itu la kesilapan terbsr dlm hdup sy....smga ALLAH  elakkan sy dr cinta manusia sprti dia
dan sy xkesah sy xda jodoh didunia ini....sy hnya mmpu menanti jodoh diAKHIRAT sana....InShaAllah...

doa2kan sy tmn2.........smga hati cekal
Aamiinn....

Sunday, 26 October 2014

Diari 2014

1st update tuk 2014......
hbgn 5tahun...10tahun...and so on xsmstinya kekal (trust me)
lagi2 tnpa ikatan yg sah (pernikahan) 

"mesti korg pernah dikhianati,ditipu,dipermainkan..
sma ada dlm persahabatan,kekeluargaan dan smstinya dlm percintaan


huuuuu......msti heartbroken hbis2 la kan?! hahahaa...sbb sy prnh alami baru2 ni
tp Alhamdulillah msh mmpu tersenyum :)
kita sbg mnusia xprnh xbuat kesilapan smua prnh buat..
tp xbaik buat org lain mcm tu xbaik...tkut terkena balik kat diri sndri,padan muka..opss!!!

ujian Allah kita xmmpu halang kita kna tempuhi jgak wlu apapun trjdi
krna disebalik smua yg trjadi mmpunyai plbgai hikmah yg kita xsngka sma skali
InShaAllah....hikmah yg baik drpda yg trbaik tuk kita menanti

percaya pada aturan Allah...Dia  Maha Mengetahui sgla2nya di muka bumi iniWallahualam... :D "

Wednesday, 15 February 2012

~ TIPS PERKAHWINAN DARI USTAZ AZHAR IDRUS ~

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN

Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana
anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf
apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI

Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit
secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

Tuesday, 14 February 2012

~jgn berbangga dgn status korg~

Seorang budak lelaki kurang ilmu mencintai seorang gadis yang tinggi ilmunya yang merupakan anak imam masjid ..... Satu hari budak itu melamar gadis itu. Kemudian gadis itu berkata, "Dengar sini! Ilmu awak cuma setakat darjah enam ialah berbanding saya pelajar Univeristi Al Azhar.... ...... ... 

Macam mana saya nak terima awak? Bagaimana awak boleh terfikir bahawa saya mahukan awak? Saya tidak akan menyukai awak kerana saya adalah anak kepada imam masjid Kampung Pisang ... Jadi, lupakan saya dan cari orang yang sama taraf dengan awak. " Tetapi entah bagaimana budak lelaki itu tidak dapat melupakannya begitu mudah. 10 tahun kemudian.

Satu hari mereka bertembung di sebuah pusat tahfiz. Gadis itu berkata, "Assalamu'alaikum wbt! Awak! Apa khabar? Sekarang saya berkahwin. Adakah awak tahu siapa suami saya? Suami saya adalah lepasan Al Azhar Awak boleh bayangkan? Dan dia juga sangat soleh. " Mata lelaki itu dapat basah dengan air mata setelah mendengar kata-kata gadis itu.

Setelah beberapa minit suaminya datang sebelum gadis itu boleh mengatakan sesuatu kepada lelaki itu, suaminya mula berkata apabila melihat lelaki itu. "Tuan Syeikh! Anta di sini? kenalkan isteri ana." Kemudian dia berkata kepada isteri beliau, "Ana amat terhutang budi kepada jasa tuan syeikh kerana banyak memberi dan mengajar ilmu agama kepada ana....Kalaulah tanpa tuan..... Dan ingin tahu satu fakta? Tuan syeikh mencintai seorang gadis tetapi dia tidak dapat perempuan itu. Itulah sebabnya mengapa dia masih belum berkahwin. Sungguh bertuah gadis itu dihatinya, bukan?....

Moral dari cerita ini.... Hidup tidak begitu singkat. Jadi, jangan berbangga dengan diri sendiri dan memperbodohkan orang lain. Situasi boleh berubah dengan masa. Setiap orang harus menghargai cinta..yang paling penting cinta Ilahi ... hargailah semoga kamu dicintai oleh semua ya ..... Jangan menyesal di kemudian hari.. jangan menghina orang lain kerana Allah sentiasa melindungi hamba2 yang disayangiNya iaitu wali2 Allah .... semoga menjadi iktibar kepada kita semua ....~

Monday, 13 February 2012

~terima la apa adanya aku~

~✿..Dalam kehidupan,Kau temukan seseorg teman istimewa...
~✿..Seseorg yang mengubah kehidupanmu dgn menjadi sebahagian darinya
~✿..Seseorg yang membuatmu tertawa tak terhenti...(^_<)♥~

♥~Seseorg yang membuatmu yakin bahawa sesungguhnya ada kebaikan di dunia...
♥~Seseorg yang menyakinkan mu bahawa sungguh ada pintu tak terkunci yang sedang menunggumu untuk membukanya....
♥~Seseorg yang menjadi belahan jiwamu dalam suka dan duka....
♥~Seseorg yang ingin engkau lebih baek dari kemarin...
♥~SeSEORG yang memberikan kehormatannya padamu....

~✿>>Seseorg yang memberikan hidupnya untukmu...
~✿>>Seseorg yang ikhlas melepas payung cinta orang tuanya...
~✿>>Seseorg yang ikhlas menerima kita di antara yang lebih baik...(◕‿◕)

Sunday, 12 February 2012

~wahai kaum adam~



tidak perlu terlalu diharapkan wanita berpurdah..
bertudung labuh untuk menjadi isterimu..

Meskipun,di matamu mereka sempurna..
tanpa ada sedikit pun cela...

namun,
ambillah wanita yang pada PANDANGANMU BIASA..
jadikan mereka wanita yang LUAR BIASA..

sesungguhnya di dalam diri setiap wanita itu ada 'SOLEHAHNYA'..

Yang tersembunyi tu MAHAL HARGANYA..
namun yang tidak tersembunyi juga BUKAN MURAH..♥♥

~jodohku~

" ya Allah, pertemukanlah jOdOhku yang terbaik, ♥ . ♥ supaya dia dapat membawaku ke SYURGAmu " ♥

Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu. Jadi, janji Allah bahawa lelaki yang baik untuk wanita yang baik bukan hanya berlaku di awal perkahwinan, tetapi di pertengahannya, penghujungnya, malah sepanjang ke syurga!

~Ampunkan aku~

~✿..Aku LEMAH..aku salah, aku BERDOSA..aku bukan wanita solehah, aku bukan siapa siapa..aku cuma HAMBA HINA, aku bukan permata..aku cuma kaca, perilaku TIDAK TERJAGA..bicaraku kadang tiada santunnya, hatiku kadang BERPRASANGKA..✿~

Aku tahu..
Aku MALU..
Ya Allah..Tuhanku..
MAAFKAN aku..
Maafkan aku..

>>> Ya Allah, kuangkat kedua tanganku..SUDIKAH Engkau MENERIMA cintaku, berdarah-darah akan kutempuh..menggapai tarikat cintaMu..tujuh syurga pun TIDAK MAMPU kuraih, menerima diri yang penuh DOSA dan NODA ini..kuharap cinta dan ampunanMu..setinggi arasyMu seluas semesta cinta..TERIMALAH hambaMu yang HINA ini..

Buatmu insan yang aku sayang...



Aku akan menunggumu...
Walau penungguan itu perit
Aku akan menantimu...
Walau penantian itu sulit
Aku akan setia disisimu...
Walau sekeruh mana pun keadaan melanda kita
Aku akan teguh dihatimu...
Walau kekadang kocakan hidup
Menggoncang hidup kita.

Kerana aku yakini...
Sehebat mana pun dugaan
Pasti kita dapat telusuri bersama
Andai cinta yang terbina hanya kepada Allah sandarannya
Bagiku...
Kaulah insan yang teristimewa
Namamu terpahat di dada
Selepas Allah dan RasulNya...
Aku menanti dan menunggu
Di dalam pepohon rindu
Yang ku nukilkan lewat doa2ku...
Saat Allah satukan kita
Sujud dan tangisku
Akan berarak di dalam syukur
Atas nikmat yang aku dambakan selalu
Kini menjadi milikku...
Terima kasih
Semoga Allah Merahmatimu...
Aamiiin ya Rabb!!!!!

Saturday, 28 May 2011

BeRcUtI WiTh mY PArEnT...

Assalamualaikum....hehehe...pndk je aq taip ni...
22/05/11 ari ahad....

trikh tu aq xleh lpa sbb time tu la pngubt skit aq hehehe "skit rndu"...:D
apa yg aq nak taip d cni adalah ari mak bpa aq dtg gi smnjg bercuti ngan ag n akak ipar aq n aq gak la trikut sama sbb slh satu sbb nak jnguk aq laaaa...hahaha (bngga gak la..)

ari ahad tu gak aq d hntr gi hotel tmpt pnginapan kmi olh pck aq...thnx kat pck aq sbb dah tlg hehehe
lbih kurang pukul 5ptg aq pon tiba la kat hotel tu....berdebar2 pon ada,hppy lgi lah ada...almaklum la nak jmpa parent n terlalu mrndukn mrka....hehehe...
akhrnya kmi pon bersalam la smbil cium2 lah hahaha...
rsa jd ank mnja la time tu...aq apa lgi ambik ksmptn bermnja hahaha (kalah adik aq yg bongsu)
jaat jgk aq ni hehehe....
lps rht2 jap,citer2 sal kolej,pljrn n glgt2 tmn aq kat asrama tu,mak aq pon hpy gak la dngr citer hehehe dah lma xciter lma2 ngan mak la katakn...pastu dah selesai bt smua tu kitaorg pon bersiap la nak jln gi pasar mlm yg berdktn ngan hotel tu...emm bnyk la bju2 cntk kat sna...nak beli tuk diri sndri tp fkr punya fikir niat tu pulak trbatal sbb xda yg berkenan ngan aq so belikn je la fmly2 lain kat kmpg tu hehehe....
tp aq ada 1 berkenan kat psr mlm tu hehehe...bju tu cntk sngt2 warna hitam slh satu fvrte colour aq emmm...bju tu bju jubah hitam ngan hiasannya yg cntk ngan manik2 yg tersusun..perrgghh mmg cntk la..
taapii...hampa sbb aq rsa aq xsesuai pkai bju mcm tu..tp siyes mmg cntk...hurmmm dah la lpakn je la....
ada msa n ada rzki t aq nak beli hehehe :) ...
kitaorg blik sbb dah lwt sngt....dah bis jln2 mmg pnt la tp mmg snok sbb jln ngan mak...
yg ni aq ska.....hehehe time aq,mak aq n bpa aq nak tdo 1 katil 3org la..kiranya aq kcu daun la ckit2 hahaha...(sory mak...) wktu tu aq kai sarong je kot tdo...pastu kaaaan..hehehe mak aq selimutkn n tepuk2 bahu aq...waaaa mmg berbaloi la aq rndu mak aq...mak aq belai aq mcm budak2 kecik...nak nangs pon ada....huh..!!! plg indah laaa.... (terharu)
dah pnt dah aq menaip nih...aduh!!!...(mengeluh ckit je ek..)

sbnrnya bnyk agi aq nak citer ni tp aq kena pndek kn crta la....
bnyk sngt nak di taip ni....hurmm...smpi ni je la aq nak citer...
nak tngkn minda nih dlu...ehehe....

daaaaaa.....wassalam...:)

UnTuKmU AdAm dAn hAwA...

Adam...

Kau bilang dirimu hebat dan kuat ibarat pahlawan,

Gagah perkasa seperti Badang,

Kau gunakan Hawa sebagai umpan,

Untuk membuktikan kelelakianmu yang hanya temberang.

Hawa...

Kau bangga dengan kecantikan lahiriah yang ada padamu,

Kau sanjung tinggi Adam yang terpikat dengan keindahan rupamu,

Kau tersenyum manis saat Adam melihat lenggok tubuhmu,

Tapi kau marah dan benci bila ada segelintir Adam yang menegurmu.



Adam...

Kadangkala kekacakan yang ada padamu,

Bisa membuat Hawa lemah dan cair ibarat ais terkena api,

Hati yang rapuh mudah luluh dan tunduk pada nafsu,

Jiwa yang halus mudah pula jatuh hati.



Hawa...

Iblis menggunakanmu sebagai umpan untuk memerangkap Adam,

Kau harus ambil kesempatan ini untuk memperdayakan Iblis,

Selamatkanlah Adam dari cengkaman api yang tidak akan terpadam,

Jatuhkanlah musuh Islam dengan akal satumu yang genius.



Adam...

Kata-kata manis nistamu bisa menggoda hati Hawa,

Senyum nakalmu membuatkan Hawa semakin suka,

Lembutmu dalam berkata membuatkan Hawa senang mendekatimu,

Sikap prihatinmu membuat Hawa tergilakan perhatianmu.



Hawa...

Sikapmu yang tidak endah menjadikan Adam berani terhadapmu,

Berani mengambil kesempatan untuk menyentuh maruahmu,

Ketidaktegasanmu membuatkan Adam semakin suka akan dirimu,

Hingga kau pun hanyut dalam dunia cinta palsu.



Adam...

Kau bilang akalmu sembilan mengalahkan nafsumu yang satu,

Gunakanlah akalmu itu untuk mendidik nafsumu yang boleh membinasakan Hawa,

Cerdikkanlah akalmu itu dengan berjihad menentang nafsumu,

Agar Hawa terpelihara sentiasa dalam jagaan taqwa.



Hawa...

Lenggok tubuhmu bisa membuat Adam terpaku dan mata menjadi sepi,

Lembut suaramu bisa mencairkan hati lelaki Adam,

Longgarkanlah pakaianmu agar tubuhmu tertutup rapi,

Tegaskanlah suaramu supaya syaitan tidak berpeluang merasuk Adam.



Oleh itu Adam...

Bersikap tegaslah dengan Hawa dalam setiap urusanmu,

Kau harus kuat dan sabar dalam membimbing Hawa yang semakin liar,

Kau harus teruskan perjuanganmu menentang hawa nafsumu,

Agar nafsu Hawa tidak terus-terusan menular.

Adam...



Hawa meminta agar kau bersikap tegas dan berani,

Supaya Hawa takut untuk menggoda dan mendekati,

Supaya syaitan tidak membisikkan godaan nafsu durjana,

Agar kau bisa menjadi pemimpin dan ketua yang diidami Hawa.



Begitu juga Hawa...

Mahalkanlah senyummu yang bisa menawan hati lelaki,

Jagalah dan peliharalah aurat dan maruah dirimu,

Untuk membentengi nafsu yang sangat dibenci,

Agar kau suci terpelihara saat Adam menyuntingmu.



Hawa...

Adam mudah cair dengan keanggunan wajahmu,

Namun...itu bukanlah yang Adam harapkan,

Adam mengharapkan Hawa yang berpegang teguh pada agama sebagai penyuci kalbu,

Adam juga menginginkan Hawa yang sopan dan memelihara aurat dalam berpakaian.

Dan


Untukmu Adam :

Jadilah Adam yang berpendidikan tinggi dalam agama yang bisa membimbing Hawa dari menjadi mangsa godaan syaitan dan nafsu yang boleh membinasakan.

Jadilah Adam yang murah dengan kata-kata nasihat dan teguran yang boleh memperbaiki Hawa.

Jadilah Adam yang sentiasa berjuang menentang nafsu dan memelihara maruah diri untuk orang tercinta yang sah bergelar isteri.

Jadilah juga Adam yang boleh menjadi ketua keluarga, imam dalam solat berjemaah dan pemimpin agama seperti yang diingini oleh Hawa.


Untukmu Hawa :

Jadilah Hawa yang tinggi dengan didikan agama, merendah diri dengan akhlak terpuji dan baik hati. Jadilah Hawa yang menjaga aurat dan maruah diri dari sewenang-wenangnya dilihat ajnabi.

Jadilah Hawa yang sentiasa haus akan ilmu nasihat dan teguran sebagai persiapan menjadi Hawa yang solehah untuk seorang yang sah bergelar suami.

Jadilah juga seorang Hawa yang bisa menjadi anak, ibu dan isteri yang solehah serta hamba Allah yang beriman dan bertaqwa seperti yang diidamkan oleh Adam.

by : iluvislam....