Friday, 20 May 2011

RiNdU kAt FaMiLy AkhIRnYa SaKiT...

jasa mu ttp di kenang...
Assalamualaikum.....
hi smua....aq wat blog ni time xsht ni...
aq hrp kmu sht bkn mcm aq ni k...hehehe..

NAK NGADU SKIT...dah lma dah aq skit ni agk2 4ari dh kot skit....
aq rsa mcm pch je kpla ni mnhn sakit...1 mslh je aq lau skit...aq xska mkn ubt xska..:'(
rpa2nya wjud gak ek sakit rndu ni...
asl mnjlg petang aq rsa nak fever je...dalam bdn aq rsa pns je...
brkurung dlm blik,mls nak kuar..lyn org pon lyn xnak lyn je...
aq pon xtau npa leh jd mcm ni.....
mula2 tu aq tringin sngt2 nak mkn ikan...lbh2 agi ikan bakar yg nenek aq msk...rindu sngt2 kt nenek tersayang aq....cdihnye....:'(
wlupon aq dah mkn ikan kwn bwa aritu tp xsama ngan ikan kat SABAH....apalgi nenek aq yg msk nak sngt2 mkn mskn dr nenek n mak aq....
bersyukur gak la dh mkn ikn yg kwn bwa dr kmpg  aritu...
thnx paah....smga murah rzki korg sklrga :) AMIN.....

kpla aq masih agi sakit...berdnyut otak aq rsa skrg ni...
skit2 pon leh agi taip blog...hurmmm..
myb ada hkmh gak aq skit ni...
mudah2an adanya khdrn parent aq,hrp2 la aq sht....leh luangkn msa sma2...

ahad ni (22/05/11)  parent,abg n akak ipar aq dtg cni bercuti smbil2 jenguk2 aq la....
hppy sngt2 sbb time tu gak aq cuti smggu...lps cuti tu gi posting lak gi sri manjung di PERAK...
syukur sngt2 ada peluang brsama fmly aq.....

nak ingt balik mlm 1st aq skit rndu...aq smpt kol akak aq kat kmpg
mmg perasaan tu cdih sngt2 smpikn nangs bgtu la....
time smbg2 ngan akak aq,aq bnyk diam je smbl nangs..xthn kerinduan yg sngt2 mndlm trhdp klrga aq...
saat tu mcm dah dtg dah ajal aq....tp akak bg aq tng..
nak ckp ngan mak aq xleh sbb asl aq smbg ngan mak aq,aq akn nangs n xckp lngsng..
aq just xnak mak aq rsu tntg aq kat cni...
aq sayang mak aq wat slma2nya...:'(
aq sayang bpa aq wat slma2nya... :'(
aq sayang nenek n atuk aq wat slma2nya...:'(
aq sayang abg,akak n adik2 aq wat slma2nya...:'(
YA ALLAH ....rndunya.... :'( cdih la....makin sakit kpla aq ni...

hurmm....dah la kot...
t brtmbh cdih lak aq..
cengeng tol laaa.....
emmm ok la....smpi ni je la
nk luah je...bru puas ati....

AKU SAYANG ORG YANG SAYANG AKU....

Tuesday, 17 May 2011

TiPs LaHiRkAn aNaK SoLeH....:)

Anak adalah rezeki daripada Allah yang sudah selayaknya pasangan suami isteri bersyukur atas rezeki berkenaan. Dalam surah as-Syura ayat 49 dan 50, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Kepunyaan Allahlah kerajaan langit dan bumi. Dia menciptakan apa yang Ia kehendaki. Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Ia kehendaki. Atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada siapa yang Ia kehendaki). Dan Dia menjadikan mandul kepada siapa yang Ia kehendaki. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.”
Antara bentuk rasa syukur adalah mengambil berat persoalan anak. Dengan demikian, terjalin hubungan harmoni dalam keluarga, lahirlah anak yang taat kepada dua ibu bapanya serta terbentuklah watak anak salih yang dapat membangunkan agama, bangsa dan negara.

Islam adalah agama yang sempurna. Islam sudah mengajar seluruh aspek kehidupan, termasuk hak anak yang perlu dipenuhi oleh kedua ibu bapa. 
Antara hak anak dalam Islam iaitu hendaklah mencari pasangan yang baik buat anak yang bakal dilahirkan hasil daripada perkahwinan. Rasulullah SAW sudah mengajar pemuda yang ingin berkahwin agar memilih wanita yang salihah.


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Seseorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, maka engkau akan beruntung – Hadis riwayat al-Bukhari.

Kedua ---> hendaklah membaca doa sebelum melakukan hubungan badan agar terhindar daripada gangguan syaitan. Rasulullah SAW telah mengajar kepada kita seperti dalam satu hadis Baginda bersabda: “Sekiranya seseorang di antara kamu ketika hendak mendatangi isterinya, maka hendaklah ia membaca: “Bismillah, Allahumma jannibnas Syaitana wajannibis syaitana ma razaktana. Maksudnya: Dengan nama Allah. Ya Allah, jauhkanlah syaitan daripada kami dan jauhkanlah syaitan daripada apa yang Engkau rezekikan kepada kami.
Jika Allah takdirkan (dengan hubungan tersebut lahir) seorang anak, maka syaitan tidak boleh memudaratkannya.” – Riwayat al-Bukhari.

Ketiga ---> hendaklah mengambil berat bayi yang berada dalam kandungan ibunya. Perhatian itu sama ada kesihatan bayi yang dikandungnya, mahupun sifat-sifat yang akan diturunkan daripada ibu kepada anaknya.

Keempat ---> seorang ibu hendaklah sedar terhadap apa yang dikerjakan sehariannya agar tidak melakukan perkara buruk yang akan berpengaruh kepada bayinya nanti.

Kelima ---> hendaklah menerima dengan senang hati bayi yang dilahirkannya sama ada perempuan atau lelaki. Kerana ada di kalangan pasangan yang tidak suka jika lahir anak perempuan. Sikap ini adalah sifat jahiliah yang perlu dijauhi. Orang Quraisy pada zaman jahiliah apabila lahirnya anak perempuan, maka mereka membunuhnya. Begitu juga kadang-kadang Allah SWT menguji ibu dan ayah dengan anak yang kurang sempurna seperti buta, bisu, pekak. Sekiranya ibu bapa itu menerima dengan berlapang dada, maka ia tetap berasa senang. Namun, sekiranya ibu bapa tidak senang menerimanya, ia boleh membawa kepada penceraian atau pembunuhan pada anak tersebut.

Keenam ---> memberi nama anak yang baik. Sesungguhnya anak berhak untuk diberi nama yang baik dan bagus didengar. Nama itulah yang akan mewakili dirinya untuk kehidupannya kelak. Oleh itu, janganlah tersalah memberi nama. Janganlah diberi nama yang ada unsur menyamai dengan agama lain atau ahli maksiat dan orang yang terkenal kejahatannya. Berilah nama yang dianjurkan seperti nama yang menunjukkan perhambaan kepada Allah, nama Nabi dan orang yang salih.

Ketujuh ---> memberikan anak itu rasa aman dan tenteram daripada hal yang menakutkan dan perkara yang boleh merosakkan akidahnya. Jangan suka menakutkan dengan mengatakan kepadanya ada hantu kerana ia boleh merosakkan mental dan agamanya.

Kelapan ---> memberi pendidikan agama yang cukup. 

Kesembilan ---> menjaga kesucian anak itu dengan menikahkannya sekiranya rasa perlu dan mampu untuknya.
Demikianlah antara hak-hak anak. Wallahua’lam...(~_~)

Sumber dari : Islam Itu Indah....